Designer van zakelijke creatieve animated GIFs
GIFs zijn erg leuk in social media en directe berichten. En waarom ook niet nuttig voor zakelijke visuele communicatie?
Naast illustratie, animatie en infographics, ben ik nu ook een designer van zakelijke creatieve animated GIFs! Zie hier wat voorbeelden in één bepaalde stijl.
Vijf GIFs: omdenken, openheid, experimenteerlust, voorstellingsvermogen en maakkracht
Waarom een designer van zakelijke en creatieve animated GIFs?
Voordelen van animated GIFs voor bedrijven
Sites, emails en telefoonapps behandelen GIFs als een plaatje. Dus niet als een filmpje. Daardoor is een GIF:
- makkelijk toegankelijk voor kijkers. Het is niet nodig om eerst een bepaald programma te installeren. Of toestemming te geven voor bepaalde rechten.
- eenvoudig te gebruiken op verschillende soorten sites en apps. Waar je een plaatje kunt gebruiken, kun je ook een GIF gebruiken.
- Bewegende tekeningen vragen meer aandacht dan stilstaande plaatjes. En ze zijn even makkelijk deelbaar.
Mogelijke nadelen van animated GIFs
- Het grootste nadeel is dat er geen geluid mogelijk is. Alle informatie overdracht vindt dus visueel plaats.
- Verder is het opletten om de GIF niet te groot te maken i.v.m. de laadtijd. Klein houden kan door te letten op het aantal pixels dat je beweegt, de grootte en duur van het filmpje.
Kansen en mogelijkheden van animated GIFs voor organisaties
- GIFs worden geassocieerd met humor. Het nut van humor? Juist korte verrassingen kun interne en externe stakeholders doen glimlachen. En daarmee positieve betrokkenheid vergroten.
- Om het bestand klein te houden, is een animated GIF kort en eenvoudig in stijl. Dus: to-the-point. Een leuke uitdaging!
- GIFs zijn prima in lijn met de huisstijl mogelijk.
Waarom Janna als designer van zakelijke animated GIFs?
- Als illustrator ben ik flexibel qua stijl. Huisstijlaanpasbaar dus.
- Ik heb de nodige maakskills in huis voor een leuke animated GIF serie. En illustraties en infographics als dat nodig is. Zie bijvoorbeeld de animatie over populisme.
- Als beelddenker denk ik vaak anders; visueel, vanuit het overzicht en met andere dwarsverbanden.
Creativiteit voor de toekomst van Nederland
Deze GIF inspiratie komt van het pleidooi: ‘Zet creativiteit in voor de toekomst van Nederland‘, over de waarde van creatieve makers ten tijde van noodzakelijke veranderingen. Hoe dan?
Het pleidooi als inspiratie voor vijf gif animaties
‘Zet creativiteit in voor de toekomst van Nederland‘ inspireerde mij tot experimenteren met animated GIFs. In dit position paper van vorig jaar focussen de schrijvers op de veranderkracht van kunstenaars en creatieve makers. Onderdelen van het advies bevatten termen zoals: wederkerigheid, inclusiviteit, innovatie, ontwerpend onderzoek en samenwerking. Ook komen auteurs met concrete voorstellen zoals bepaalde regelingen, budgetten en programma’s. Erg goed.
“Onze samenleving staat voor grote uitdagingen die om diepgaande heroriëntatie vragen. In deze tijd van polycrises moeten we samen de toekomst opnieuw uitvinden. Daarbij hebben we eigenschappen nodig zoals omdenken, openheid, experimenteerlust, voorstellingsvermogen en maakkracht. Juist in de creatieve en culturele sector zijn deze eigenschappen overvloedig aanwezig. Kunstenaars en creatieve makers kunnen een waardevolle bijdrage leveren aan het vormgeven van onze toekomstige samenleving. Hun creativiteit kan in alle domeinen (wetenschap, economie, onderwijs, zorg, etc) worden ingezet. Maar dan moeten wel eerst de wissels worden omgezet.”
Zeggen Marleen Stikker, Liesbeth Bik en Meta Knol in het pleidooi ‘Zet creativiteit in voor de toekomst van Nederland’ namens Kunsten ‘92, de Akademie van Kunsten (KNAW), Waag Future Lab en de Federatie Creatieve Industrie. Het is een pleidooi om creativiteit, kunst en cultuur een sleutelrol te geven bij het vormgeven van de toekomst van Nederland.
LEES HIER HET VOLLEDIGE PLEIDOOI een pdf via de website van Kunsten ‘92.