Informatie bord Ondergrondse waterberging Schiedam

Ode aan het panorama

De kracht van panorama’s is het brede beeld. Ik houd daarom van panorama’s. En wie niet?

Het panorama is een breed beeld van een fysieke ruimte. Doordat je veel beeld tegelijkertijd ziet, begeef je je makkelijker in die ruimte. Tijd om weg te dromen.

Panorama kunnen uiterst verschillend zijn. Qua vorm, techniek, thema, tijdsbeeld, fantasie, abstract… een paar voorbeelden.

Panorama schilderij

Een bekend Nederlands schilderij is Panorama Mesdag in Den Haag. Geschilderd door Hendrik Willem Mesdag. Het geeft de kust van Scheveningen weer in 1881.

Panorama Mesdag in Den Haag
Panorama Mesdag in Den Haag, foto: Donar Reiskoffer

 

Illustratie panorama

Voor het werk dat ik maakte voor het Spoorwegmuseum, liet ik bezoekers door verschillende panorama’s heenreizen. In hun hoofd.

Train travel throught art from Janna Kool on Vimeo.

 

Panorama animatie-installatie

Tijdens het mediakunstfestival Firefly in Frankrijk maakte ik deze animatie-installatie over slakken en huizen. Twee panorama’s boven elkaar, geprojecteerd in het bos.

Slugs and snails with ‘houses’ from Janna Kool on Vimeo.

Panorama als header

Voor Financieel-duurzaam.nl ontwierp ik onder andere de header (bovenkant) van de website. De figuren die hier op het geld lopen komen bij de pakketten weer terug.

Gouden berg met ondernemers die naar boven lopen
Financieel advies zodat ondernemers duurzaam groeien in brede header voor de homepage van de website

Informatie bord met drie panorama’s

Als reactie op de klimaatverandering, zijn veel gemeentes bezig met klimaatadaptatie. In dit geval een ondergrondse waterberging.

Informatiebord schieveldje
Informatiebord met ondergrondse waterberging

 

Informatie bord met infographics over de werking van de ondergrondse waterberging in Schiedam
Informatie bord met infographics over de werking van de ondergrondse waterberging in Schiedam

De kracht van panorama’s is het brede beeld

Op panorama’s is vaak veel te zien; veel informatie, veel beeld. Is het doel informeren, overtuigen, verleiden, verwonderen, enthousiasmeren? Het brede beeld maakt het effect sterker.

Zie meer opdrachten met panorama’s: