Corporate Communication Course van de RSM Erasmus Universiteit
Een 8,3! Dat was het cijfer dat ik kreeg voor de Corporate Communication course aan de RSM Erasmus Universiteit. De cursus is als executive programma, een onderdeel van de master Corporate Communication.
Corporate Communication Course van de RSM Erasmus Universiteit
RSM, de Rotterdamse School van Management, is verbonden aan de Erasmus Universiteit. De school biedt bachelors, masters en master-cursussen aan.
Ik volgde de Corporate Communication Course van de RSM Erasmus Universiteit. Dit is een korte cursus als onderdeel van de Master:
“The part-time Executive Master in Corporate Communication (MCC) is designed to provide you with strategic, leadership and management skills. As well as in-depth knowledge of corporate communication, reputation management and related disciplines. And finally reward yourself with a master’s degree.
Academic research is combined with practical knowledge and peer experiences from real business practices, to give you new ideas and perspectives…”
Vier onderzoeksthema’s
De vier onderwerpen van de cursus zijn:
- organisational identity,
- corporate branding,
- strategic reputation management en
- strategic corporate communication.
Extra: corporate storytelling.
Vragen als: hoe strategisch is de organisatie nu bezig? Op basis van het verhaal van de professor, waar zie je verbeteringen en wat is ervoor nodig? Hoe zou de identiteit van de organisatie benoemen? Welke brands heeft de organisatie en hoe zijn onderling verbonden?
Van theorie naar praktijk
Heel interessant hoe de professoren allen hun eigen theorieën en tools ontwikkelen. En vervolgens de kennis van communicatie vergroten over de hele wereld. Alles op basis van bewijzen. Soms is de lesstof daardoor vrij wetenschappelijk geschreven. Het is vervolgens aan de studenten, veelal werknemers in deze cursus, om de theorie in de praktijk te brengen en te toetsen.
Cursusopdracht bij GR Peelgemeenten
Voordat ik de Corporate Communication Course van de RSM Erasmus Universiteit volgde, deed ik in Deurne een grafische opdracht. Voor de Gemeenschappelijke Regeling Peelgemeenten onderzocht en ontwierp ik een infoghraphic over rechtmatige zorg. Naar aanleiding van deze opdracht, koos ik deze publieke organisatie om de onderzoeksvragen te beantwoorden. In verband met de vertrouwensafspraken, kan ik mijn verslag hier niet delen. Maar de reacties waren positief, van zowel de professoren als de mensen van GR Peelgemeenten.
Catharine Verberne, de algemeen directeur van de Peelgemeenten, schreef:
” Je hebt een prachtige uitwerking gemaakt waar wij zeker in onze strategische communicatie strategie ons voordeel mee gaan doen. Cecile is als leading lady voor onze communicatie aanpak volop aan de slag. Ik heb er alle vertrouwen in dat zij jouw aanvullende inzichten gaat verwerken.
Hartelijk dank voor de gesprekken en jouw uitwerking en betrokken inzet.”